Wednesday, 10 October 2012

Minggu ke 5,.

Asalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini 11 Oktober 2012, kami dari S1K5 telah membuat perbentangan mengikut kumpulan dan tajuk masing-masing. Antara tajuk yang di bentangkan ialah:



  • Online Forum
  • Netiquette
Origanal and Licensed
  • Thinking Skills/ Kemahiran Berfikir dan ICT
  • 21ts Centry Skills
  • Informasion and Visual Literacy
  • Keselamatan Internet dan Komputer(Phising, Virus, Spam) Sistem Operasi
  • Open Source Software
   Dalam  perkara atau tajuk yang di bentang, saya hanya ingin berkongsi mnegenai  Thinking Skills, iaitu merupakan  perkara penting iaitu kepentingan berfikir dari aspek pendidikan iaitu:
  • Meningkatkan motivasi
  • Penekanan terhadap pemikiran kritis dan kratif
Proses berfikir melibatkan dua  operasi iaitu:
  • Proses kongnatif
  • Proses kognatif iaitu mengarah dan mengawal
Seterusnya ialah ICT, merupakan teknologi pengkhususan maklumat.
Maklumat pengetahuan diperoleh dari penyiasatan atau kajian.
Komunikasi, proses penghantaran maklumat antara individu.
Teknologi, iaitu pengetahuan pengalaman saintifik dan sumber mewujud proses.

Antara kepentingan ICT ialah:
  • Komunikasi
  • Pembelajaran
  • Informasi
  • Memudahkan
Seterusnya ialah megenai 21ts Centry Skills, antara kemahiran dalam 21ts Centry Skills ialah:
  • Kemahiran berkomunikasi
  • Kemahiran 3M iaitu membaca, mengija dan menulis.
  • Kemahiran sains dan teknologi
Antara elemen yang terkandung dalam abad ke-21 ialah:
  • Kreativiti dan inovasi.
  • Permikiran kritis dan penyelesaian masalah.
  • Komunikai dan kolaborasi.
  • Literasi maklumat.
  • Literasi media.
  • Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi.
  • Fleksibiliti dan mempunyai keupayan pengesuaiaan diri.
  • Berinisiatif dan mempunyai laluan sendiri
Antara ciri-ciri murid abat ke-21 ialah:
  • Bijak menyoal.
  • Yakin berkomunikasi.
  • Mengambil risiko.
  • Ingin tahu.
  • Dahagakan ilmu.
  • Tidak berputus asa.
Perbezaan P&P bagi tabad ke-20 dan ke-21:
  • Abad ke-20, berpusatkan guru yang mengajar.
  • Abad ke-21, berpusatkan pelajar, 
Selain itu ialah Informasion and Visual Literacy. Literasi vizual iaitu mencipta, mempelajari dan meninginterpostkan mesej.

Difinisi maklumat, data yang diolah atau global untuk memberi makna kepada pengguna yang mengunakannya.

Maksut literasi maklumat ialah kemahran untuk mencari maklumat. Antara kemahiran yang terkandung dalam literasi maklumat ialah:
  • Kemahiran maklumat.
  • Kemahiran membaca.
  • Kemahiran belaja.
  • Kemahiran berfikir kretif dan ritis.
  • Kemahiran ICT.
  • Kemahiran kmunikasi.
Peralatan atau bahan yang membantu perlaksanaan literai maklumat ini antaranya bahan-bahan konvensional dan perpustakaan. kemahiran maklumat yang perlu ada pada pelajar antaranya ialah teknik pencarian maklumat.

Selepas itu ialah Keselamatan Internet dan Komputer(Phising, Virus, Spam) Sistem Operasi.

Phishing, sejenis kecurian dalam talian.
Virus, niat jahat program kecil yang mudah meniru sendiri, menjangkiti komputer, sering merebak ke kompute lain melalui lampiran e-mel atau rangkaian.

Langkah-langkah perlu kita ambil untuk mengelak perkara ini terjadi, ataranya memasang perisian anti virus dan kemaskini harian. Spam penapis asas, iaitu e-mel yang tdak diminta atu sampah yang anda dapat dalam e-mel. UC Davis, meningtergrasikan beberapa UC Davis Wep aplikasi perkhidmatan dalam talian ke dalam satu lokasi yang mudah dan selamat.

Open Source Software, atau OSS di bagunkan komuniti global yang terdiri daripada pasukan pembagunan perisian dan di ketuai pembagunan teras asal. maksud Open Source Sofware ialah perisian berasakan sumber terbuka perisian komputer boleh di capai dalam bentuk kod sumber

Aplikasi berasaskan perisian terbuka antaranya ialah, Mozilla  finefox and thunderbird. Antara kebaikan-kebaikanya ialah:
  • Dapat megenali dunia IT.
  • Perisian maklumat terkini.
Antara satu keburukannya ialah madah mendapat maklumat palsu.










No comments:

Post a Comment