Thursday 29 November 2012

Minggu ke-11.

Asalamualaikum dan salam sejahtera.


    Pada mingu ini kami telah membuat Brosur yang dihasilkan menggunakan Publisher iaitu Desktop Publishing Software mengunakan Microcoft Publisher dan Word Processor Software dengan mengunakan Microsoft Word atau OpenOffice Writer. Perkara ini merupakan sambungan ada yang telah kami perlajari minggu lepas seperti pengunaan JPEG, GIFF, TIFF, BMP, PNG, WMF, RGB & CYMK.
   
    Ilmu ini amat berkait rapat agar kami sebagai bakal guru tidak cetik dalam ilmu ict, apatah lagi dalam menempuh alam saiber yang semakin membagun. Bayak yang pelu dipelajari bagi persediaan kami untuk menyediakan diri bagi menghadapi alam perkerjaan nanati.

    Hari ini kami telah melakukan dua tugasan membuat apa yang kami pelajari pada hari ini. Kami juga melakukan tugasan yang amat menarik degan pendedahan mengeni Publisher dengan Microsoft Word. Kami juga di minta untuk kami mempelajari sendiri dan membuat kerja ini.

    Pertama kali kami telah membuat tugasan mengunakan Publisher. Mengunakan Publisher ini amat menarik kerana kita boleh memilih rekaan kita mahukan dan boleh mengubahnya. Kita juga boleh memmbuat buku atau majalah degan mengunakan Publisher ini. Kita juga boleh meletak gambar atau boleh juga kita gunakan untuk memebuat poster juga iklan sesuatu, juga boleh digunakan sebagi salah satu cara membuat kad jemputan. Kita juga boleh meletak gambar dan menyusun gambar yang kita buat supaya lebih cantik dan elok.




   Seterusnya ialah degan mengunakan Microsoft Word. Mengunakan Microsoft Word ini tidaklah terlalu berbeza, bagi pengunaan Miccrosoft Word ini kita boleh meletak latar belakang atau backgroun degan warna yang kita mahukan. Berbanding pengunaan  Publisher, Microsoft Word dapat kita bahagikan dua atau lebih ruang atau halaman pada satu muka surat kertas. Ruang yang dibuat juga boleh digunakan untuk membuat kad jemputan atau lain-lain bagi tujuan tertentu. Kita juga boleh menghasil garisan tepi-tepi atau lain-lain 











Thursday 22 November 2012

Minggu ke-10.

Asalammualaikum dan salam sejahtera.

    Pada hari ini kami dari S1K5  telah menyambung perlajaran kami mengenai perkara-perkara yang baru bagi kami yang dari segi pegetahuan komputer ini.Saya sagat berterimakasih pada pensarah kami. Perkara-perkara yang baru ini amat memberi mamfaat pada kami untuk menempuh zaman ict yang semakin membagun dan maju.


    Hari ini kami telah mempelajari mengenai Multimedia dalam Pendidikan. Maksut multi adalah satu unsur dan maksut media pula adalah satu alat atau teknologi sebagai perantara atau cara menyampaikan maklumat, juga sebagai komunikasi untuk pemberi maklumat menghantar maklumat kepada penerima maklumat.


    Antara elemen multimedia ialah:





  • Teks.
  • Video.
  • Grafik.
  • Audio.
  • Animasi.









    Degan meneroka aplikasi ini dapat menghasilkan produk multimedia antaranya:
  • Smart art (power point).
  • Micosoff Pain.
  • Online Google Prow.
  • Open Draw.
  • GIMP.


    File formats (untuk gambar).
  • JPEG.  Lossy, EPS dan TIF fomat can also.

  • PNG. Transparent backround (tidaak ada background) , gambar tidak pecah bila dibesarkan.

  • BMP.  Satu fail yang besar

  • GIF

  • TIF. Fomet fail gambar, hight quliti, hight resolusion, not lassy.



  • WMF (windows meta file). Membolehkan gambar tanpa menghilangkan kualiti, juga tidak ada back ground.
  • RGB. (Merah, hijau, biru) Merupakan warna asas. Boleh di campur untuk menghasilkan warna lain. Seperti t.v, komputer yang mengunakkannya.
  • CYMK. Digunakan dalam printing, dan mempunyai empat golongan warna.
  •    
  • GIMP. Adalah open soces yang tidak pelu bayar kerana percuma.

    Seterusnya kamai telah menerima tugasan iaitu menghasilkan lukisan yang mengabungkan beberapa bentuk dan group satu bentuk pada akhirnya. Selepas itu kami meyaksikan yutube yang berkaitan degan pembelajaran kami, sambil kami membuat lukisan lain degan mengunakan GIMP.




Thursday 8 November 2012

Minggu ke-9

Asalamualaikum dan salam sejahtara.

   Pada minggu ini kami dari S1K5 telah membincangkan mengenai cara menganalisis kualitatif. Menganalisis sesuatu negan cara ini lebih di kenali sebagai penerangan degan cara penulian. Kualitatif ini juga bukan dalam bentuk angka, tidak melibatkan ujian statistik. Penyelidik yang mengunakan cara menganalisis kualitatif ini perlu membuat penelitian terlebih dahulu sebelum membuat pnilaian.






Antara contoh data kuaitatif ialah:


  • Data temubual.
  • Data observasi(pemerhatian).
  • Data bertulis.
  • Cetakan daripada perbincangan atas talian.
  Seain itu cara kulitatf ini juga mempunyai prinsip-prinsip, iaitu:
  • Melibatkan data reduction(ruding).
  • Analisis data kualitatif bersifat dinamik dan fleksibel.
  • Melibatkan interpertasi penyelidikan.
  • Data berbentuk string atau ayat contohnya temubual.
  • Penulisan laporan lebih berbentuk naratif.
Sumber tema dalam coding.
  • analasis isi kandungan.
  • soratan liteaariter(hasil kajian lepas).
  • Tema yang sudah termasuk dalam soalan.
  Selain daripada itu kami juga telah di beri tugasan untuk mencari kata kunci bagi tajuk perbincangan kami di ifolio. Selepas kami dapat mencari kata kunci itu kami teruskan degan membuat proses menulis data yang kami kumpulkan.

Friday 2 November 2012

Minggu Ke-8.

Asalamualaikum dan salam sejahtera.

    Pada minggu kelapan ini kami dari S1K5 telah di dedahkan dengan  Penggunaan SPSS.  Objektif  kursus ini ialah mnegenai:


  •  Four-windows.
  • Asas mengurus fail data.
  • Analisis asas SPSS.

 SPSS adalah singkatan Pakej Statistik bagi Sains Sosial dan sekarang Solution Produk dan Perkhidmatan Statistik, pakej paling popular statistik boleh membuat manipulsi data dan analisis yang komplek dengan arahan yang mudah. Teknologi sekarang yang memudahkan kerja manusia dan dapat menjimatkan masa dan kos.


Empat windows:


  • Data editor
  • Output viewer
  • Syntax editor
  • Script window



 Data Editor:


Hamparan seperti sistem untuk mentakrif, memasuki, menyunting, dan memaparkan data. Pelanjutan fail yang disimpan akan menjadi "save."









Output viewer:

Memaparkan output dan kesilapan. Pelanjutan fail yang disimpan akan menjadi "SPV."







Syntax editor:

Editor teks untuk komposisi sintaks. Pelanjutan fail yang disimpan akan menjadi "SPS."





Script window:

Menyediakan peluang untuk menulis program besar-besaran, dalam bahasa BASIC seperti.Editor teks untuk komposisi sintaks. Pelanjutan fail yang disimpan akan menjadi "SBS."



Asas Menguruskan data Fail:

Default window akan mempunyai editor data.

Terdapat dua helaian dalam tetingkap:
    1. Data melihat
    2. pandangan pembolehubah


Data View window

Lembaran Ini boleh dilihat apabila anda pertama kali membuka Editor Data dan lembaran ini mengandungi data.Klik pada tab dilabel View Pembolehubah.


Variable View window



  • Lembaran ini mengandungi maklumat tentang set data yang disimpan dengan dataset
  • Nama
  1. Aksara pertama nama pembolehubah mestilah abjad
  2. Nama pemboleh ubah mestilah unik, dan perlu kurang daripada 64 aksara.
  3. Ruang TIDAK dibenarkan.


  • Klik pada kotak 'type'. Kedua-dua jenis asas pembolehubah yang anda akan gunakan angka dan rentetan. Ruangan ini membolehkan kita untuk menentukan jenis pembolehubah yang kita hendakkan.
lebar
Lebar membolehkan anda untuk menentukan bilangan aksara SPSS akan membolehkan dimasukkan untuk pembolehubah.



  • Anda boleh nyatakan butiran pembolehubah
  • Anda boleh menulis aksara dengan ruang sehingga 256 aksara
Nilai-nilai ini digunakan dan untuk mencadangkan nombor yang mewakili kategori yang apabila pembolehubah mewakili kategori

Penentuan label nilai degan cara:


  • Klik sel dalam lajur nilai
  • Bagi nilai, dan label, anda boleh meletakkan sehingga hingga 60 aksara.
  • Selepas menentukan nilai-nilai klik menambah dan kemudian klik OK.
Simpanan data
Untuk menyimpan fail data anda mencipta hanya klik 'fail' dan klik 'save sebagai' Anda boleh menyimpan fail dalam bentuk yang berbeza dengan mengklik "Simpan sebagai jenis."

Menyusun data
Klik 'Data' dan kemudian klik Kes Susun

Menyusun data (samb.)
  • 'Nama pelajar.' Klik Double Kemudian klik ok.
  •  Menyusun data oleh 'Tinggi' pelajar dalam turutan menurun klik data, kes apapun, double klik 'ketinggian pelajar', klik 'menurun,' dan akhirnya klik ok.
Transformasi data
Klik 'ubahlah' dan kemudian klik 'Kirakan Pembolehubah

Transformasi data (samb.)


  • Contoh: Menambah pembolehubah baru bernama 'lnheight' yang merupakan log semulajadi ketinggian
  • Jenis dalam lnheight dalam kotak 'Variable Sasaran'. Kemudian taip 'ln (ketinggian)' di dalam kotak 'Expression angka'. klik OK.

Analisis asas SPSS yang akan diperkenalkan di dalam kelas ini

kekerapan
Analisis ini menghasilkan jadual kekerapan yang menunjukkan tuduhan kekerapan dan peratusan nilai pembolehubah individu.

Descriptives
Analisis ini menunjukkan maksimum, minimum, min, dan sisihan piawai pembolehubah

Analisis regresi linear
Regresi Linear menganggarkan pekali persamaan linear

Pembukaan data sampel
  • Terbuka 'data.sav Pekerja' dari SPSS.
  • Pergi ke "Fail", "Buka," dan Klik Data.
  • Pergi ke Program Files, "" SPSSInc, "" SPSS16, "dan" Sampel "folder.
  • Buka "Pekerja Data.sav" fail.
Frequencies
  • Klik gender dan meletakkan ia ke dalam variable box.
  • Klik  ‘Charts.’ 
  • Kemudian  ‘Bar charts’ dan klik ‘Continue.’
  • Akhirnya Klik OK dalam  Frequencies box.
Mengunakan Syntax editor.
  • Klik‘Analyze,’ ‘Descriptive statistics,’'kemudian klik ‘Frequencies.’
  • Letakkan‘Gender’ dalam Variable(s) box.
  • Kemudian klik’ ‘Bar charts dan klik ‘Continue.’
  • Klik Paste '.'
Mengunakan Syntax editor.
  • Highlig commands dalam dan  Syntax editor kemudian klik run icon. 
  • Anda boleh melakukan perkara yang sama dengan mengklik kanan pada kawasan yang diserlahkan dan kemudian dengan mengklik ‘Run Current’

Descriptives


  • Klik‘Analyze,’ ‘Descriptive statistics,'kemudian klik' Descriptives ... '
  • Meletakkan ia ke dalam  variable box.Klik Options
  • Pilihan yang membolehkan anda untuk menganalisis descriptive statistics lain selain mean dan Std.
  • Klik ‘variance’dan  ‘kurtosis’
  • Akhir sekali klik ‘Continue
  • Akhirnya Klik OK dalam Descriptives box. Anda akan dapat melihat hasil analisis















Minggu Ke-7.

 Asalamualaikum dan salam sejahtera.

     Pada minggu ke tujuh kami telah diberi tugasaan sebelum bercuti untuk menyambut perayaan hari raya korban. Kami dari S1K5 telah membuat tugsan megenai Survey Monkey.

      SurveyMongkey merupakan cara membuat soal selidik di atas talian. Kelebihan bayak kita perolehi dari penggunaan Survey Monkey. Oleh itu kami  di tugaskan untuk membuat soal selidik menggunakan SuveyMonkey ini. Tugasan ini di buat secara individu, soalan yang hendak ditaya ialah berkaitan degan tajuk tugasan perbentangan yang telah dibuat. Tajuk kumpuan saya ialah megenaai perisiaan asli dan berlesen. Bagi tugasan ini kami membuat secara individu dan degan soalan yang di buat atau diolah sendiri.

      Kami secara indiviidu membuat soalan soal selidik yang mudah sebayak 10 soaalan sahaja untok kajian topik atu tajuk kami dan kami megunakan perbagai pilihan jawapan seperti megisi tempat kosonng atai hanya klik pada jawapan degan mmengunakan

buat soal selidik mudah (10 soalan sahaja) untuk kajian penyelidikan mengenai topik yang dipilih - yang berkaitan dengan 1 tugasan dan 4 (menggunakan pelbagai pilihan - satu jawapan)
Buat soal selidik (Pilot ujian) menggunakan www.surveymonkey.com.


                                             



        Kami juga di beri ttahu cara atau langkah yang perlu untuk masuk dan membuat soal selidik menggunakan SurveyMongkey. Cara-caranya ialah:


  • layari laman wep www.surveymonkey.com.degn mendaftar mengunakan akaun yahoo kami sebelum ini.
  • Ikut arahan yang di beritahu cara atau fungsidan klik pada menu pilihan, selepas daftar hihat tawaran dan cara mengudakan  SurveyMongkey untuk membuat soal selidik.
  • Menyediakan beberapa jenis soalan degan pilihan jawapan dan atau degan memberi kebebasan untuk memberi jawapan.
  • Soalan tidak kurang 10 soalan.  topik soal selidik  megenai penggunaan komputer dalam pendidikan.
  • Seterusnya meletakkan pautan megenai soalan soal selidik di Kumpulan GE1155(khamis 11-2) supaya rakan-rakan dapat memcapainya